پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 228915
مجلس کاري نمي‌کند مردم در سختي قرار بگيرند
تاریخ انتشار : 1396/09/29 09:10:52
نمایش : 1720
سخنگوي کميسيون برنامه و بودجه مجلس با بيان اينکه مجلس راضي به وارد آمدن فشار به مردم نيست، گفت: اگر مصرف سوخت خودروها کم شود، افزايش قيمت بنزين فشاري به مردم وارد نمي کند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، محمد مهدي مفتح  با حضور در برنامه گفتگوي ويژه خبري سه شنبه شب شبکه دو سيما درباره لايحه بودجه پيشنهادي دولت به مجلس با اشاره به شکل گيري دغدغه هاي مردم نسبت به اين لايحه گفت: مجلس در زمينه لايحه بودجه سال آينده، منافع و مصالح عمومي مردم را در نظر خواهد گرفت و کاري نمي کند که مردم در سختي قرار بگيرند.

محمدمهدي مفتح افزود: هم حامل هاي انرژي بايد ساماندهي و مصرف آن کنترل شود و هم رفع بيکاري و ايجاد اشتغال موضوع مهمي است که بايد براي آن منابع تامين شود.

وي با اشاره به اينکه افزايش قيمت حامل هاي انرژي بر روي ميزان تورم به شدت تاثير مي گذارد، افزود: بايد ميزان تحمل مردم و شاخص هاي عمومي اقتصادي در نظر و تصميم بهينه گرفته شود.

مفتح گفت: بايد اصلاحات ساختاري در اقتصاد و صنعت انجام دهيم براي مثال اگر مصرف سوخت خودروها به ۶ ليتر در ۱۰۰ کيلومتر کاهش يابد اگر قيمت بنزين ۲ برابر هم شود فشاري وارد نمي شود.

۴۱ ميليون يارانه‌بگير سال ۹۷ احصاء شده اند

سخنگوي کميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: بر اساس گزارش دولت، جمعيتي از کميته امداد، بهزيستي و کساني که استحقاق دريافت يارانه را دارند احصا شده است و در مجموع يارانه نقدي را به اين ترتيب بررسي و خط مستمري هم تعريف کردند.

مفتح افزود: اکنون حدود ۷۷ ميليون نفر يارانه مي گيرند که بر اساس برنامه اي که دولت ارائه کرد از اين تعداد بيش از ۳۰ ميليون نفر قرار است از جمعيت يارانه بگيران حذف شوند و ۴۱ ميليون نفر يارانه دريافت خواهند کرد.

وي با بيان اينکه تمرکززدايي اصل مهمي است و اختيارات استانها افزايش يابد، اضافه کرد: در قانون بودجه پارسال اعتبارات استاني را افزايش داديم.

مفتح ادامه داد: دولت در لايحه بودجه کنوني هم در راستاي تمرکززدايي، حقوق کارکنان آموزش و پرورش و بنياد شهيد را مي خواهد از درآمدهاي استاني تأمين کند که به نظر مي رسد اين موضوع به راحتي قابل انجام نيست زيرا درآمد استان هاي کشور متفاوت است و اين موضوع بايد به گونه اي اصلاح شود که کارکنان آموزش و پرورش و بنياد شهيد براي دريافت حقوق خود نگراني نداشته باشند.

غلامرضا تاجگردون، رئيس کميسيون برنامه و بودجه مجلس هم در اين برنامه درباره قيمت حامل هاي انرژي در لايحه بودجه ۹۷ گفت: امسال در بودجه سال ۹۶ با ترکيب منابع در بحث هدفمندي يارانه ها که ۴۲ هزار ميليارد تومان پيش بيني شده است عملا با توجه به درآمدي که در جدول گذاشته شده بود که مي شود از محل بودجه شرکت ها براي هدفمندي اتخاذ کرد به نوعي تلويحا مجوز افزايش قيمت حامل هاي انرژي از جمله نفت، بنزين و گازوئيل به دولت داده شده بود اما دولت به اين موضوع عمل نکرد و به روش هاي ديگري منابع را تامين کرد.

تاجگردون با بيان اينکه در محاسبه اي که در تبصره ۱۸ لايحه بودجه دولت گذاشته شده است دولت مي خواهد منابعي را براي ايجاد اشتغال در نظر بگيرد، افزود: دولت حدود ۶۰ هزار ميليارد تومان براي ايجاد اشتغال در لايحه بودجه پيشنهاد داده است.

وي ادامه داد: دولت مي گويد حدود سه ميليون و ۲۰۰ هزار بيکار در جامعه فعال و همين تعداد بيکار تحصيل کرده در جامعه غير فعال داريم که بنا بر آمار رسمي دولت، جمعيت حدود ۵ تا ۶ ميليون نفر در جامعه فارغ التحصيلان کشور بيکار داريم.

رئيس کميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه دولت مي خواهد­ ۱۷ هزار و ۴۰۰ ميليارد تومان را از طريق افزايش قيمت حامل هاي انرژي بدست بياورد، افزود: مبناي محاسبه دولت براي اين عدد قيمت ۱۵۰۰ تومان براي بنزين و ۴۰۰ تومان براي گازوئيل است.

وي ادامه داد: همچنين دولت ۱۵ هزار ميليارد تومان از منابع صندوق توسعه ملي را در بانک ها سپرده گذاري مي کند و بانک ها هم معادل جمع اين دو عدد يعني ۳۲ هزار ميليارد تومان منابع بياورند که جمع آن ها مي شود ۶۴ هزار ميليارد تومان که براي ايجاد اشتغال در نظر گرفته مي شود.

تاجگردون گفت: البته هنوز هيچ تصميمي در اين زمينه گرفته نشده است و همه اين ها منوط به تصميم گيري مجلس شوراي اسلامي است.

وي افزود: در قانون هدفمندي يارانه ها پيش بيني شد که قيمت حامل هاي انرژي پس از دوره ۵ ساله به قيمت ۹۰ درصد فوب خليج فارس برسد و در هر مرحله از هدفمندي ۳۰ درصد آن به توليد داده شود اما از سال ۱۳۸۹ تاکنون چيزي از اين منابع به توليد اختصاص داده نشده است.

تاجگردون با اشاره به اينکه سه ميليون و ۲۰۰ هزار نفر بيکار در جمعيت فعال کشور داريم و در جمعيت غيرفعال هم سه ميليون و ۹۵۰ هزار نفر بيکار است افزود: ۲۵ ميليون و ۷۹۰ هزار نفر جمعيت فعال داريم که از اين تعداد ۲۲ ميليون و ۵۸۸ هزار نفر شاغل و سه ميليون و ۲۰۳ هزار نفر بيکار هستند. 

وي ادامه داد: در جمعيت غيرفعال، با تحصيلات عالي ۵ ميليون و ۴۵۲ هزار نفر بيکار داريم، يعني حدود ۸ ميليون نفر تحصيل کرده بيکار داريم که از ظرفيت اقتصادي آنها استفاده نمي کنيم.

تاجگردون با بيان اينکه حدود ۷ دهک از نظر درآمد، مشابه هستند،گفت: در بودجه سال ۱۳۹۶ درآمد اقشار تحت پوشش کميته امداد و بهزيستي را افزايش داديم.

وي با بيان اينکه چهار هزار ميليارد تومان از منابع هدفمندي را در بودجه سال ۱۳۹۶ براي اين منظور اختصاص داديم، افزود: دولت عدد ۴ هزار ميليارد تومان را در بودجه سال ۹۷ به ۷ هزار ميليارد تومان افزايش داد که براي تأمين اين منابع بايد يارانه دهک هاي بالاي درآمدي حذف شود.

رئيس کميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي گفت: مجلس پيشنهاد داد که بودجه سال ۹۷ مجلس نسبت به سال ۹۶ پنج درصد افزايش يابد و با اين حال به دولت اين را اعلام نکرديم و دولت هم بودجه مجلس را افزايش نداد و بودجه عمراني مجلس را هم ۵۰ درصد کاهش داد و بودجه جاري را هم افزايش نداد.

تاجگردون افزود: نماينده مجلس شوراي اسلامي بر اساس قانون خدمات مديريت کشوري در تراز مديران عالي کشور است و بر اساس اين تراز اگر هيچ کاري هم نکند حقوقش بر اساس قانون، بيش از ۱۰ ميليون تومان است اما حقوق نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در حدود ۶ سال گذشته از ۵ ميليون و ۷۰۰ هزار تومان بيشتر نشد.

وي ادامه داد: هر نماينده مجلس دو کارت دارد که يک کارت مربوط به خودش است و کارت ديگر شامل هزينه هايي مانند دفاتر نمايندگان مجلس شوراي اسلامي است که مثلاً براي يک دفتر شهرستان حدود ۶ ميليون تومان هزينه در نظر گرفته مي شود.

تاجگردون گفت: همچنين حدود ۶۰۰ هزار تومان هزينه تلفن همراه نماينده پرداخت مي شود در صورتي که نمايندگان شايد بيش از اين مبلغ مکالمه کاري دارند.

وي با بيان اينکه دو ميليون و ۹۰۰ هزار تومان براي حقوق نيروهاي همراه نمايندگان پرداخت مي شود، ادامه داد: هزينه سه بليط هواپيما براي هر ماه اگر يک نماينده سفر کاري داشته باشد پرداخت مي شود.

رئيس کميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي افزود: مجلس همچنين در حدود ۲۵۰ ميليون تومان براي نماينده مجلس شوراي اسلامي که از شهرستان به تهران مي آيد منزل مسکوني رهن مي کند و در پايان دوره از او مي گيرد.

تاجگردون اضافه کرد: نماينده مجلس اضافه کار و مأموريت ندارد.

وي با تکذيب افزايش ۷۰ درصدي حقوق نمايندگان گفت: اين موضوع حقيقت ندارد و حقوق نمايندگان افزايشي نداشته است.

مهر

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html